Mircea Eliade: Mýtus o věčném návratu
Úvod
Mircea Eliade hned
v první větě své knihy předesílá, jaké je téma jeho eseje: Úvod do filosofie dějin. Nerozpracovává
však žádné košaté teorie, ke kterým toto téma vyzývá, nýbrž pokud možno stručně
charakterizuje základní rysy archaické ontologie, vztah této ontologie
k času a k mýtům, a konečně i vztah či rozpory archaického a
moderního nazíraní na svět a vlastní existenci.
Toto
velmi složité téma však hloubkově neanalyzuje, jednak z důvodu rozsahu
eseje, jednak také kvůli cílové skupině, které je esej určena, tedy především
filosofům a vzdělaným nespecialistům. Eliade se snaží tuto problematiku jen
načrtnout, upoutat pozornost vzdělaných lidí i k jiným duchovním pozicím,
než jsou pozice moderní Evropy a probudit zájem i o neevropské a zejména o
archaické společnosti, které modernímu světu předcházely a z kterých naše
kultura, společnost i náboženství vzešly.
Archetypy a opakování
V první kapitole
eseje se Eliade zaměřuje zejména na archetypy a jejich opakování. Nahlíží na ně
jako na jednu ze základních součástí archaického nazírání bytí. Tradiční
(archaické, „primitivní“,…) společnosti se nejenže vyskytovaly a vyskytují
téměř po celém světě, ale všude předcházely vzniku tzv. moderních společností.
Studium jejich ontologie se opírá o analýzu rituálů, mýtů, symbolů, jinými
slovy, jejich ontologie není na první pohled zjevná či průhledná, a dotknout se
jí lze pouze výkladem.
Archaický
člověk věnuje bytí značnou pozornost. Celý svět pozoruje pod přísnou optikou
bytí. Své chování a činy nevnímá jako činy
o sobě, nevnímá je jako autonomní události s vnitřní hodnotou. Tuto
vnitřní hodnotu, bytí, či realitu čin získává pouze tím, že je opakováním
jistého archetypu. Chování, které nemá vzor v archetypu, které neopakuje
tento archetyp (či není rituálem) nemá realitu
a je pociťováno jako zbytečné, hloupé a škodlivé.
Hodnota
lidských činů a úkonů spočívá v tom, že opakují své archetypální vzory.
Archaický člověk vlastně vším co dělá, pouze reprodukuje to, co už někdo jiný
udělal. Dělat něco nového, objevného, něco mimo archetypy se příčí jeho vkusu.
Takové věci totiž v sobě nemají realitu, která je pro něj velmi důležitá.
Tím, že napodobuje úkony, které kdysi před ním dělali jeho bozi, předci či
hrdinové ve Zlatém věku (či „Dávné době“, in
illo tempore) si stvrzuje své místo ve světě. Z obyčejných úkonů, jako
je lov se tak stává činnost, která je silně transcendentní. A pouze předmětům
nebo činům obsahujícím tuto transcendenci je ochoten „primitiv“ přiznat
realitu.
Všechny
rituály provádí archaický člověk podle jejich archetypů, zvlášť propracované a
konkrétní bývají archetypy, sloužící za vzor obětem, náboženským slavnostem či
obřadům, rozmlouvání s bohy a démony, léčení, svatbám, pohřbům či narození
dítěte. Některé tyto archetypy jsou tak silné, že se zachovaly až do dneška a
to i v moderních společnostech. Člověk tradičních společností vlastně
neznal činnosti, které by šlo klasifikovat jako „profánní“ a tak všechny jeho
činnosti, zemědělství, hry, sexuální život, lov i konflikty provádí podle
archetypu. Jsou to pro něj tedy posvátné činnosti, obřady.
Všechny
skutečně důležité činnosti, rituály a úkony byly „primitivům“ sděleny in illo tempore bohy, hrdiny nebo totemovým
předkem. Lidé mohou pouze opakovat tyto zjevené pravdy, a postupovat podle paradigmatických návodů. Tyto návody, nebo činnosti zjevené v „oné době“ jsou často
ale velice konkrétní (návod na výroby všech zbraní, návod na všechna řemesla,…).
Archetypy
se ale nevztahují jen k činnostem, lidem a předmětům, ale silně se dotýkají i
takových struktur, jako jsou aglomerace. Eliade dokazuje řadou příkladů, napříč
celým světem tradičních kultur, že své archetypální vzory mají i města.
Existuje například nebeský (prvotní) Jeruzalém, který sloužil jako vzor
skutečnému Jeruzalému. Své archetypy, tedy prvotní vzory, mají ale i řeky,
pole, cesty, domy… Zvlášť propracovaný je archetypální vzor chrámů, které se
stavějí podle svého nebeského vzoru a jsou tak vlastně pouze replikou, zprostředkující pravý „nebeský prostor“.
Souhrnem
všechno, v čemž lze vysledovat známky lidské činnosti, má svůj archetyp –
svou formu, svůj „plán“ nacházející se v jiné rovině existence. Dokonce i hory,
kterých si lidé všímají, obydlená území, splavné kanály, i ty mají svůj „plán“,
„vzor“, podle kterého jsou stvořeny. Ale celý svět, jako celek svůj archetyp
nemá, jsou v něm totiž rozsáhlá území zcela prosta jakéhokoliv „božského
vzoru“ – neznámá moře, neobdělané kraje, husté liduprázdné lesy, pustiny.
Takové oblasti nemají svůj vzor a jsou „primitivy“ vnímány jako jakési
zhmotnění prvotního Chaosu - zhmotnění světa, jak by vypadal, kdyby nebylo bohů
a totemových předků, kdyby nebylo pravé reality
ale jen prázdného stávání se.
Eliade
si všiml, že souběžně s archetypy staveb a měst, se pojí ještě jeden soubor
představ, který nazval symbolikou „Středu“. Tato symbolika „Středu“ dostála
konkrétního uplatnění v několika formách. Jednou z nich je symbolika
posvátné hory. Tato hora, nejenže je středem světa, je ale také místem, kde se
náš pozemský svět dotýká světa nebeského, je tedy vztyčným bodem, osou země a
nebe. V archaických společnostech se lze setkat také s tím, že každé
město nebo palác je chápáno jako střed světa. Město, palác, nebo chrám, představují
vlastně „posvátnou horu“ (to dosvědčují i názvy babylonských chrámů), tedy
místo, kde se setkává pozemské a božské.
„Střed“
je zónou absolutní reality. V mytologiích se často setkáme s tím, že
v v tomto „Středu“ jsou i jiné věci náležící k absolutní
realitě, například Stromy života a nesmrtelnosti. „Střed“ bývá často motivem
mytologií, popisujících cestu hrdinů k němu. Cesta bývá dlouhá, svízelná a
těžká, ale kdo dojde až do „Středu“, pocítí na sobě jeho transcendenci,
skutečnost se stane posvátnou, a tato zkušenost se rovná důležité iniciaci.
Také celý svět byl stvořen ve „Středu“, tam započal přechod od nezjevného ke zjevnému, nebo v kosmologickém pojetí od
Chaosu ke Kosmu1.
Stavba
chrámu, tedy není „primitivy“ chápána jako profánní „stavební práce“, nýbrž
jako kosmogonický akt par excellence,
jako Stvoření Světa. Stavba chrámu je zahájena na stejném místě, kde vzniknul
svět a je tedy opakováním Stvoření. Vlastně všechno, co archaický člověk zakládá, je založeno ve Středu Světa
(protože tam vzniklo i Stvoření, jež je archetypem veškerého zakládání). Stavba chrámu tedy neprobíhá
v profánním prostoru, ale v posvátném „Středu“. Stavba chrámu ale
nereflektuje jen změnu prostoru, ale i změnu času. Všechny stavební práce na
chrámu jsou díky svému kosmogonickému významu promítnuty do mytické doby, do
„oné doby“ (in illo tempore, ab origine)
která chrámu propůjčuje zejména trvání, ale samozřejmě i realitu.
Toto
promítnutí do „oné doby“ ale není výsadou staveb. Pokaždé, když „primitiv“ koná
podle archetypu, přenáší se tímto konání do mytické doby. A jelikož drtivá
většina činností má své archetypy, tak „primitiv“ většinu času stráví v „oné
době“, v mytické době. Tím, že koná určitou činnost, vlastně onu činnost
napodobuje, opakuje a ztotožňuje se s ní
v místní i časové rovině. Teprve v „oné době“ je archaický člověk sám sebou a plně pociťuje realitu.
Velké
události, u kterých je důležité, aby se uchovaly pro archaickou společnost, se
uchovávají zvláštním způsobem. Tradiční společnosti nemají historii, mají pouze
archetypy, a tak se velké události „mytizují“, tzn. dávají se do souladu
s určitým archetypem a stává se z nich mýtus, který ztrácí rysy
historické události. Tato „mytizace“ historie je doložitelná u desítek
tradičních společností, protože je to jediná cesta, jak uchovat nějakou událost
pro další generace. Charakter lidové paměti je nehistorický, a tak je
k „zapamatování“ třeba odstranit všechny „osobní“ a „historické“ okolnosti
události a změnit ji v mýtus.
Regenerace času
Téměř
všechny archaické společnosti mají určitou koncepci „roku“. „Nový rok“se rovná zrušení tabu nad novou
úrodou, takže je prohlášena za poživatelnou a neškodnou pro celou pospolitost2.
Tam, kde se pěstují různé plodiny, se může slavit i vícekrát. Důležité je, že
ve všech koncepcích nabývá významu konec a začátek určitého časového období,
nejčastěji roku. Tyto přelomy jsou v souladu s pozorováním biokosmických rytmů a tvoří součást
rozsáhlého systému – systému purifikací a periodické regenerace života3.
Tato
regenerace času předpokládá také nové Stvoření. K této regeneraci patří
hojně rozšířené vyhánění démonů, nemocí a hříchů. Svět je třeba „vyčistit“,
protože regenerace je nové zrození. Je třeba dosáhnout opět „čistého času“,
„oné doby“ kdy došlo ke Stvoření. Každý
Nový rok je znovuzapočetím času, tj. opakováním kosmogonie440.
Každým rokem dochází ke Stvoření. To, že se svátky mrtvých časově kryjí
s Novým rokem, je jen dokladem nadějí ve „zrušení času“ na konci a počátku
světa. Nový rok má tedy především eschato-kosmologickou funkci. Proč má ale
archaický člověk touhu „zrušit čas“, když pro něj historie neexistuje a žije
v ráji archetypů? Eliade to vysvětluje tím, že „primitiv“ má přeci paměť,
tedy i osobní historii;
a
osobní vzpomínky, zvláště pak hříchy, jsou pro něj těžko snesitelné, tíží ho,
má tendenci se jich zbavit, anulovat je, začít „znovu“. Proto i zvolení
náčelníka či krále bývá pociťováno jako „nová éra“. V primitivním pojetí však začíná „nová éra“ nejen s každou
novou vládou, ale také s každou svatbou, narozením dítěte atd. neboť
kosmos a člověk jsou bez ustání a všemi prostředky regenerováni, minulost je
zničena, zla a hříchy odstraněny atd.5
Regenerace slouží
k anulování uplynulé doby, k opakování kosmogonie, k návratu do
„oné doby“. Archaický člověk odmítá vzpomínky na minulost, na zvláštní události
(mimo rámec mýtu a archetypu), projevuje silnou vůli znehodnotit čas. Nechce dějiny, chce žít v mimočasové přítomnosti, aby mu nehrozilo
„zavalení“ zbytečnými profánními věcmi, veškerou „historií“, ke které cítí jen
odpor.
„Neštěstí“ a „dějiny“
Uvnitř
každých dějin existuje neštěstí, je jejich pevnou součástí. Archaický člověk
ale nemá dějiny, zbývá tedy jen osamocené neštěstí, které „primitiv“ musí
integrovat (spojením s archetypem) do svého světonázoru. Jeho neštěstí
tedy má smysl, nikdy k němu nedochází
„náhodně“. Vždy jde o archetyp, nebo o magické či démonické vlivy, s nimiž
si ví rady šaman nebo kouzelník.
Vztah
k dějinám se výrazně změnil až u Židů. Ti pokládali katastrofy, jako
prohranou bitvu či neúrodu, za trest od Jahveho, který je onou katastrofou
„káral“ za bezbožnost a „navracel na správnou cestu“ vyvoleného národa.
V katastrofě tedy viděli důsledek svého osobního vztahu s Bohem. Tím
se valorizují dějiny. Již to není náhodná událost, ani archetyp, ale vůle Boha,
který „komunikuje“ se svým národem skrze svět, v souladu s plynoucím
časem. Historická událost takto poprvé v dějinách dostává význam sama o sobě, totiž jako projev vůle
Boha. Bůh je osobnost a do dějin zasahuje, aby vyjevil člověku svou vůli,
historii lze tedy, podle této optiky, vnímat jako historii vztahu lidí
s Bohem. Historie tak nabývá významu a smyslu, není již dále libovolná.
Vlivem
židovského mesianismu se osamostatnilo nové pojetí času: budoucnost regeneruje
čas a vrátí ho zpět do „oné doby“. In
illo tempore tak nyní stojí nejen na počátku ale i na konci dějin. Historie
je tak měřitelný čas mezi dvěma nečasovými mytickými dobami. Židé tedy snášeli
dějiny, protože je chtěl Jahve, a protože jsou nutné pro přechod do „oné doby“.
Židé čekají na Mesiáše, který vykoupí svět, a dějiny přestanou existovat. Starověcí
židé snášejí dějiny, protože vědí, že jsou „nutným zlem“, „čekáním“ na Mesiáše
a jednou natrvalo skončí.
Židé
přišli s novým druhem náboženské zkušenosti: s vírou. V celém orientálním světě se náboženství uskutečňovalo
skrze archetypy a skrze chápání posvátného. Zkušenost víry je naprosto
revoluční. Jahve je totiž osobnost, která „si dělá, co chce“ a s Židy má
osobní vztah, ti na oplátku musejí žít podle jeho zásad a hlavně musejí mít víru. Zkušenost víry hraje zásadní roli
i při vzniku a ve vývoji křesťanství.
Lze
rozlišit dvě základní koncepce dějin: „primitivní“, která počítá se prvotním
rájem, který se skrze archetypy obnovuje ad
infinitum a „moderní“, která vnímá dějiny jako časový úsek mezi dvěma
nekonečny (ukotvenými mimo čas). „Primitivní“ vnímání dějin je charakteristické
pro archaické společnosti. „Moderní“ vnímání dějin zase najdeme v Indii, v židovství,
v křesťanství. V Indii, ale i v řecko-orientálním světě, bývá
tato představa spojena s dlouhými cykly, které se opakují. V helenském
světě bylo rozšířeno ono „moderní“ vnímání dějin, najdeme je
v Anaximandrovi i u Platona. Stoicismus, který se inspiroval u východní
gnóze, tyto myšlenky také znovu oživuje a dává je do souvislostí s ekpyrósis – kosmickým ohněm, který se
vzněcuje na začátku a konci cyklů – periodicky ničí vesmír, aby jej poté
obnovil. Motivy „věčného návratu“ a
„konce světa“ postupem času převládají v celé řecko-římské kultuře6.
V celém řecko-východním světě se také rozšířil mýtus o kosmickém požáru,
před jehož žárem budou ochráněni jen dobří lidé; tento mýtus je analogický s ekpyrósis.
U
židů, křesťanů a Íránců jsou dějiny chápány jako uzavřený časový úsek,
ohraničený nekonečny, na jehož konci zvítězí věčnost nad časem, mrtví se
vzkřísí a hříšníci budou zničeni. Přes všechny tyto skutečnosti však i dnešním
v křesťanství lze najít zbytky periodické regenerace dějin – křesťanský
liturgický rok. Ten je vlastně periodickým opakováním Narození, Utrpení, Smrti
a Zmrtvýchvstání Ježíše Krista.
Helénisticko-orientální
člověk tedy snášel dějiny (opakující se v dlouhých cyklech) tím, že
přijímal svou úlohy v nich. Svůj úděl chápal jako historický osud, utrpení viděl jako nutné, protože utrpení znamená
i blížící se konec cyklu, blížící se regeneraci. Utěšením mu byla filosofie
nebo mystika – stačí si letmo všimnout
bujení gnózí, sekt, mystérií a filosofií, které zaplavily během staletí
historického napětí mediteránně-orientální svět, abychom si poněkud uvědomili, jak
drtivě vzrůstal počet těch, kdo se snažili vyhnout „dějinám“7.
Cyklické
systémy v helénisticko-orientálním světě jsou si v jedné věci
podobné: vnímají současnou historickou situaci vždy jako úpadek
v porovnání s předchozími historickými situacemi. Toto bylo paradoxně
vnímáno jako kladný rys. V podstatě to totiž znamená, že přítomná doba už
je tak špatná, zkažená a prohnilá, že již brzy musí přijít regenerace. Tím se
pro lidi utrpení stávalo nezbytným, protože přes svou těžkost znamenalo jediné:
regenerace se blíží a svět bude
uveden do nového cyklu, který bude neskonale lepší, dokonalejší a šťastnější,
než je cyklus přítomný.
Hrůza z dějin
Problém, který Eliade
nastiňuje v poslední kapitole své eseje je velmi široký. Jedná se o konfrontaci
světonázoru moderního člověka (člověka historického, který vědomě a z vlastní vůle tvoří dějiny8 se
světonázorem člověka archaických kultur, který dějinami opovrhuje a ničí je tím,
že jim nachází vzory a archetypy, nebo je anuluje periodickou regenerací, nebo
jim dává metahistorický smysl formou různých eschatologických představ. Všechna
tato „řešení“ tradičního člověka mají jedno společné: dávají dějinám především smysl.
Archaický
člověk neuznává, že by dějiny měli platnost sami o sobě, neuznává tedy
autonomii historické skutečnosti, která by sama
o sobě tvořila hodnotu té konkrétní historické události. Naopak moderní
člověk (posthegeliánský) se sám utváří
skrze dějiny, které chápe jako nezvratné události s vnitřní hodnotou.
Jak se tedy moderní člověk může bránit utrpení plynoucího z dějin? Jak
ospravedlňuje dějiny?
Eliade tvrdí, že moderní člověk tak
činí několika odlišnými způsoby. Předně lze říci, že některé rysy „primitivní“
ontologie pronikly i do moderního světa, například do křesťanství (liturgický
rok), a stále se udržují při životě (zejména v zemědělských oblastech).
Fridrich Nietzsche na konci 19. století oživuje ve své filosofii mýtus o věčném návratu, který tvoří jeden ze
stavebních kamenů jeho filosofie života
(i když v pozdních dílech tuto koncepci opouští).
Stanoviska moderního a
tradičního člověka jsou však velmi těžko slučitelná dohromady.
Tradiční člověk silně
vnímá bezmocnost člověka moderního vůči dějinám, které se v moderním světě
prostě stávají, často sami od sebe. Moderní člověk naopak
spatřuje v pouhém opakování
archetypů strach z nového jednání,
z pokroku, strach tvořit dějiny. Archaický
člověk ale sám sebe vnímá jako jedince kreativního, vždyť má osobní zkušenost
s kosmogonií, zkušenost, která je pro moderního člověka zcela
nepředstavitelná. Vždyť jaký čin je více kreativní než samo Stvoření? Archaický
člověk navíc žije „mimo čas“, což je zkušenost velice vzdálená modernímu světu,
třebaže se o její rehabilitaci pokoušel Nietzsche i jiní.
Proč
ale tyto záblesky archaické ontologie pronikají i do „moderní světa“, který se
honosí právě tím, že se dostal „dál“ než tradiční společnosti? Zřejmě proto, že
i na moderního člověk silně působí „hrůza“ z dějin. Živelné katastrofy,
války, pogromy, zbraně hromadného ničení, všechny tyto katastrofy vnímá historický
člověk jako nahodilé události, bez transhistorického smyslu, způsobené
politickými či hospodářskými tlaky. A toto vědomí je ubíjející, tvoří ze světa
jen jakousi zmatenou koláž, a z dějin hru v kostky, která svou náhodností a
nesmyslností získává charakter chaosu. Proto jsou v moderní době pesimismus,
beznaděj a armor fati povýšeny na
ctnost, dávají totiž (vratkou) oporu, implikují určitou pozici, kterou může
člověk vůči dějinám zaujmout.
Nechme
však stranou tento konflikt ontologií a zaměřme se na řešení, které by bylo schopno odstranit hrůzu z dějin u
moderního člověka. Podle Eliada je takovým řešením náboženská zkušenost víry; Abrahamovy víry, která pokud je
dostatečně silná, je všemohoucí. „Mějte
víru Boží. Nebo amen pravím vám, že kdož by koli řekl hoře této: zdvihni se a
vrz sebou do moře, a nepochyboval by srdci svém, ale věřil by, že se stane
cokoli dí, staneť se jemu, což by koli řekl. Protož pravím vám: Zač byste koli,
modlíce se, prosili, věřte, že vezmete a staneď se vám.“ (Mk 11,22-24)
Víra
tedy vysvobozuje od přírodních zákonů, dává možnost zasáhnout do ontologického
statusu Vesmíru, stává se silou, která hýbe světem. Je tedy tvůrčí svobodou,
mocnou zkušeností, jež svou uklidňující silou vykupuje člověka z utrpení
dějin a dává mu svobodu nad nimi. Mimoto je víra také osobním, intimním vztahem s všemohoucím Bohem. Tento vztah, na
kterém je revoluční zejména jeho intimní
charakter, tak dává člověku nadhled a schopnost dát dějinám smysl. Právě smysl je tím, co dějiny ospravedlňuje
a jako řešení ho „využívají“ jak archaické, tak moderní společnosti.
1 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 19
2 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 38
3 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 39
4 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 56
5 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 82
6 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 87
7 M. Eliade,
Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování), Praha 1993, str. 91
Žádné komentáře:
Okomentovat
Argumenty prosím!